STROF – Redskaber til arbejdet med børn med flugtbaggrund i daginstitution og dagpleje

STROF – Redskaber til arbejdet med børn med flugtbaggrund i daginstitution og dagpleje.

Børn med flugtbaggrund er børn, som har været på flugt med deres familie. Det er også børn, som ikke selv har oplevet flugt, men som vokser op i en familie, der er præget af flugtoplevelser. 
Pædagoger og dagplejere kan opleve sig udfordret af opgaven, med at inkludere og håndtere børnenes reaktioner. Særligt i situationer, hvor børnene udvikler sig eller agerer anderledes end forventet. Der opstår ofte spørgsmål i forhold til kultur, sprog og traumer, som kræver viden og indsigt. 

Temadagen tager afsæt i STROF-modellen, som er udviklet af børnelæge Lars A. Gustavson og indeholder overskrifterne struktur, tale og tid, ritualer, organisering og forældresamarbejde. Modellen vil blive koblet sammen med inspiration hentet fra de neurosekventielle og narrative teorier. 
Målgruppen for dagen, er de professionelle, der har brug for særlige redskaber i det daglige arbejde med børn og forældre, hvor kultur, eksilstress og flugt kan udfordre hverdagen. 

Program

08.30 – 09.00 Morgenmad

09.00 – 10.45 Kultur, eksilstress og traumer i familien

10.45 – 11.00 Pause

11.00 – 12.00 STROF og værdispil

12.00 – 12.30 Frokost

12.30 – 14.00 STROF

14.00 – 14.15 Pause

14.15 – 15.15 STROF

15.15 – 15.30 Afrunding og tak for i dag

Praktisk information

Dato: 25. oktober 2018

Tid: 09.00 - 15.30

Sted: Integrationsnet, Olof Palmes Alle 35, 8200 Aarhus N

1300

Download programmet her

Tilmeld dig her

Vi forbeholder os retten til at aflyse kurset, hvis der er for få tilmeldte.

Dette kursus kan også afholdes hos jer. Kontakt Jette Thulin for pris og dato.

For yderligere information kontakt Jette Thulin på mail: jette.thulin@drc.ngo eller mobil: 2630 2278

Underviser:

Jette Thulin er konsulent hos Integrationsnet og afholder undervisning og kompetenceudvikling af lærer, pædagoger, familiekonsulenter, skolepsykologer mv. Jette er uddannet folkeskolelærer og har mere end 20 års erfaring med at undervise flygtningebørn og samarbejde med deres familier og har endvidere efteruddannelse som narrativ samtalepraktikker, neuroaffektiv supervision, dansk som andet sprog m.m.